Τόπος: Δουβλίνο, Ιρλανδία
Τίτλος προγράμματος: «Εν τάξει και εν κινήσει – ένας Erasmus δημιουργικός σεισμός φέρνει την κίνηση της αλλαγής και εμπεδώνει την καινοτομία στην καθημερινή σχολική πράξη!»
Κωδικός προγράμματος: 2023-1-EL01-KA122-SCH-000125123
Κυριακή του Πάσχα 2024
Η ErasmusQuake ομάδα των 12 μαθητών και 3 καθηγητών του Γυμνασίου Μυγδονίας αποχαιρετούμε τις οικογένειές μας και συναντιόμαστε στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, με αποσκευές γεμάτες προσδοκίες και διάθεση να μάθουμε, να μοιραστούμε, να πλουτίσουμε την προσωπική και τη σχολική μας εμπειρία. Η πτήση για την όμορφη πόλη του Δουβλίνου είναι η αρχή της πολυαναμενόμενης εβδομάδας τής διά ζώσης συνεργασίας με τους μαθητές και τους καθηγητές του Ιρλανδικού σχολείου Trinity Comprehensive Ballymun που θα μας φιλοξενήσει στις εγκαταστάσεις του.
Η Ιρλανδία μάς υποδέχτηκε με λιακάδα
.
και γιορτάσαμε το Πάσχα τσουγκρίζοντας αυγά στο Mountjoy Square Park.
Όλη την εβδομάδα της κινητικότητας, στο πλαίσιο δράσεων του μαθησιακού προγράμματος, οι μαθητές μας συμμετείχαν σε βιωματικά εργαστήρια, παρακολούθησαν μαθήματα και παρουσιάσεις, παρουσίασαν τα δικά τους έργα προετοιμασίας και πραγματοποίησαν εκπαιδευτικές πολιτιστικές επισκέψεις.
Συγκεκριμένα, ένα πλούσιο πρωινό πρόγραμμα στο φιλόξενο σχολείο Trinity Comprehensive Ballymun ενθουσίασε τους μαθητές του σχολείου μας. Οι αρχικά αμήχανες δραστηριότητες γνωριμίας με τους Ιρλανδούς συμμαθητές τους αποδείχθηκαν η αρχή μιας γόνιμης συνεργασίας και η υπόσχεση μελλοντικής αλληλογραφίας με τον παλιό καλό, παραδοσιακό τρόπο!
Σε βιωματικά εργαστήρια Έλληνες και Ιρλανδοί μαθητές, δουλεύοντας σε μικτές (διεθνικές) ομάδες, διδάχθηκαν Ιστορία και Τέχνη —κατασκευάζοντας αντίγραφα των Sun Discs της Εποχής του Χαλκού— καθώς και Μαγειρική στο πλαίσιο της Οικιακής Οικονομίας. Με έμφαση στη μέθοδο CLIL, οργανώθηκε μάθημα της γλώσσας Gaelic Irish σε συνδυασμό με τη γυμναστική και την τέχνη!
Οι Ιρλανδοί μαθητές παρουσίασαν πληροφορίες για τη χώρα και τους κατοίκους της και ετοίμασαν πολλά κουίζ και Κυνήγι Θησαυρού. Οι Έλληνες μαθητές παρουσίασαν τις δημιουργίες τους για την προετοιμασία της κινητικότητας: μια εφημερίδα με άρθρα για το σχολείο υποδοχής, για το Πανεπιστήμιο Trinity College, τα αξιοθέατα και τα μουσεία του Δουβλίνου, όπως επίσης και δυο παραμύθια εμπνευσμένα από ιρλανδικούς μύθους. Επιπλέον, παρουσίασαν τα δώρα που έφεραν στους οικοδεσπότες τους, ένα γιγάντιο παζλ με ζωγραφιές τους σχετικά με την Ελλάδα και τρία επιτραπέζια παιχνίδια γνώσεων. Οι ερωτήσεις για τα παιχνίδια αυτά δημιουργήθηκαν επί τόπου από όλους τους μαθητές, Έλληνες και Ιρλανδούς, σε διεθνικές ομάδες.
Ιδιαίτερα διασκεδαστική για τους μαθητές μας αποδείχθηκε η δραστηριότητα εκμάθησης παραδοσιακού ιρλανδικού τραγουδιού και χορού! Αλλά και οι Ιρλανδοί μαθητές συμμετείχαν με πολύ ενθουσιασμό στην εκμάθηση του Χασαποσέρβικου χορού! Με μεγάλη χαρά γνώρισαν μαθητές και καθηγητές του Trinity Comprehensive τα Πασχαλινά έθιμά μας. Ναι, τους κεράσαμε τσουρέκι, τους διδάξαμε το τσούγκρισμα των αυγών και ανταλλάξαμε ευχές!
Το Trinity Comprehensive Ballymun είναι ένα σχολείο ανοιχτό στην τοπική κοινωνία και κατάφερε να ενσωματώσει κι εμάς στις δράσεις του! Εξαιρετικά διασκεδαστική ήταν η συμμετοχή μας σε αγώνα δρόμου, που οργανώθηκε συμμετέχοντας σε δράση του δήμου της περιοχής σχετικά με την προώθηση της ευεξίας και της καλής ψυχικής υγείας, όπως και μια εκδήλωση περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος για την προστασία και τη δημιουργία φωλιών για τα μεταναστευτικά πουλιά swift.
Οι μαθητές και οι καθηγητές του Γυμνασίου Μυγδονίας κατά την παραμονή μας στο Ιρλανδικό σχολείο είχαμε και μια επιπλέον αποστολή! Λειτουργήσαμε ως «φιλικοί κατάσκοποι»· παρατηρήσαμε και καταγράψαμε ιδέες και πρακτικές, με σκοπό να εμπλουτίσουμε τη λειτουργία, την αισθητική, τις περιβαλλοντικές και τις συμπεριληπτικές πρακτικές του δικού μας σχολείου.
Το πολιτιστικό κομμάτι της κινητικότητας αποδείχθηκε ιδιαίτερα αξιόλογο και ενδιαφέρον! Οι μαθητές του σχολείου μας είχαν δουλέψει τους προηγούμενους μήνες και ήταν έτοιμοι να μας παρουσιάσουν εκεί σημαντικά στοιχεία για όλα τα αξιοθέατα και τα μουσεία που επισκεφθήκαμε.
Αρχικά, στο διαδραστικό μουσείο Dublinia γνωρίσαμε την ιστορία της πόλης, τη δημιουργία της τον 9ο αιώνα από τους Βίκινγκς και τις δυσκολίες της καθημερινής ζωής στα ζοφερά χρόνια του μεσαίωνα. Θαυμάσαμε τους γοτθικού ρυθμού ναούς του πολιούχου της χώρας St Patrick και τον Christ Church Cathedral, τον παλαιότερο ναό της πόλης με την κρύπτη και τους σημαντικούς θησαυρούς. Επισκεφθήκαμε το επιβλητικό Κάστρο του Δουβλίνου και την γκαλερί του Chester Beatty με τα ιδιαίτερα εκθέματα από την Άπω και τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και την Ευρώπη. Στην Εθνική Πινακοθήκη της Ιρλανδίας κάθε μαθητής και μαθήτρια ξενάγησε την υπόλοιπη ομάδα, έχοντας από πριν αναζητήσει πληροφορίες για κάποια επιλεγμένα έργα τέχνης. Στο Αρχαιολογικό Μουσείο ανακαλύψαμε εκθέματα τόσο διαφορετικά από αυτά που βλέπουμε στα δικά μας μουσεία! Τέλος, last but not least, όπως θα λέγανε και οι νέοι μας φίλοι, το Trinity College με τη βιβλιοθήκη και το Μουσείο του Book of Kells μας χάρισαν μια αξέχαστη μουσειακή εμπειρία! Θαυμάσαμε τον τρόπο κατασκευής και την πλούσια διακόσμηση των βιβλίων των Ευαγγελίων που δημιουργήθηκαν τον 9ο αιώνα και εντυπωσιαστήκαμε από την μεγάλη Παλιά Βιβλιοθήκη και την αναπαράσταση της αιωρούμενης «Γαίας».
Τους 12 μετέχοντες μαθητές της Γ΄ τάξης συνόδευσαν ο Διευθυντής του σχολείου μας κύριος Αθανάσιος Μπράβος και οι εκπαιδευτικοί κυρίες Μαρία Δαγγλή και Αναστασία Καραστερίου. Για τα περισσότερα παιδιά της ομάδας ήταν η πρώτη επίσκεψη σε χώρα του εξωτερικού και η πρώτη τους πτήση, ενώ για κάποιους το πρώτο ταξίδι μακριά από την οικογένειά τους! Για όλα τα παιδιά πάντως, η 1η ERASMUS κινητικότητα! Για εμάς τους καθηγητές, ασχέτως της μικρής ή μεγάλης μας Erasmus εμπειρίας, είναι πάντα μια καινούργια εμπειρία, μια συνάντηση με συναισθήματα, βιώματα και πρόσωπα που δεν αποτελεί επανάληψη, ούτε μπορεί να επαναληφθεί!
Τελικά, όλα αυτά επιβεβαιώνουν τον τίτλο της ιστοσελίδας του έργου μας: ένας ErasmusQuake, ένας πραγματικός σεισμός δημιουργικότητας και συνεργασίας!
.